تشخیص بیماری های دهان و دندان

بیماری های دهان و دندان: دندانپزشکی تنها به درمان دندان ها محدود نمی شود بلکه شامل تشخیص و درمان سایر بیماری ها و ضایعاتی که در بافت نرم و سخت دهان بوجود می آید نیز می باشد. از آنجایی که بافت ها و مخاط دهان در مجاورت مواد غذایی و شیمیایی متنوعی قرار می گیرد، همچنین تغییرات دمایی در محیط دهان بسیار زیاد است و از طرفی در معرض تحریکات مکانیکی فراوانی می باشد، احتمال بروز زخم ها و ضایعات مختلف در بافت های تشکیل دهنده دهان زیاد است. ضایعات داخل دهانی همچنین می توانند منشا ویروسی یا باکتریایی داشته باشند.

در اغلب موارد با مشاهده شکل ضایعه و با کمک تاریخچه ای که بیمار در مورد زمان پیدایش ضایعه و سرعت رشد آن می دهد و نیز وجود یا عدم وجود علایمی همچون درد و خونریزی و التهاب می توان نوع ضایعه را تشخیص و طرح درمان مناسب با آن را ارائه داد. در برخی موارد که امکان تشخیص قطعی از روی علائم بالینی و رادیوگرافی وجود ندارد، جهت تشخیص صحیح باید کل ضایعه یا قسمتی از آن توسط جراح برداشته شده و برای متخصص پاتولوژی ارسال گردد. پس از رسیدن به تشخیص قطعی در صورت لزوم برخی ضایعات نیاز به درمان های اضافه تری خواهند داشت.

گاهی وجود یک ترمیم نامناسب که دارای سطح ناصاف می باشد می تواند مخاط دهان را تحریک کرده و باعث بروز واکنش از جانب مخاط شود. در چنین مواردی حذف ترمیم نامناسب و جایگزینی آن با یک ترمیم خوب می تواند باعث بهبود ضایعه گردد.

گاهی اوقات ضایعات بوجود آمده در دهان منشا ویروسی دارد و ممکن است با علائم سیستمیک مثل تب و بدن درد و .... همراه شود. در اینگونه موارد درمان ضد ویروسی تجویز می گردد.

در برخی افراد به دلیل شرایط نامناسب سیستم ایمنی، ضایعات قارچی در دهان ظاهر می شوند که نیاز به تشخیص دقیق و درمان ضد قارچ دارد.

ثبت نظر
عنوان نظر :